Verslag van Race 6

Hoi,

Hierbij het verslag van de race afgelopen weekend.

 

Na het goede resultaat tijdens de Gamma racing days, zijn we vol goede hoop afgereisd naar Assen.

In de twee vrije trainingen op vrijdag hebben we wat geprobeerd, en dit gaf Toine naar eigen zeggen een beter gevoel nog als het weekend ervoor.

’s Middags was de eerste kwalificatie, en omdat voor de zaterdag regen was voorspeld wisten we dat het in deze moest gebeuren. Het ging ook erg goed, Toine verbeterde zijn snelste tijd ooit met een halve seconde naar een 1.57,8 op de langzame uitvoering van het circuit. Startplaats 7 was het resultaat, niet slecht, maar er was op meer gehoopt. Toine klaagde wel dat hij moeite had om de mannen te kunnen volgen op de rechte stukken.

Zaterdag regende het zoals voorspeld, en omdat we een setting hadden uitgedokterd voor de regen, hebben we die erop gezet om het uit te testen.

Dit ging super, Toine reed de derde tijd in de regen.

Omdat het ‘s middags droog werd hebben we voor wedstrijd 1 alles terug gezet naar droogweer setting.

Wedstrijd 1, alles liep goed, en Toine reed mee in de kopgroep. Er reed jammer genoeg een Poolse rijder tussen die op een WK-motor met meer vermogen reed, en door zijn onbezonnen acties zorgde hij ervoor dat de kopgroep uit elkaar werd getrokken waardoor er twee coureurs konden ontsnappen.

3e worden was het maximale, maar door een klein foutje voor de GT-bocht werd Toine 7e algemeen, 6e in het klassement. Hij was teleurgesteld, en klaagde dat het erg zwaar was om de mannen bij te kunnen houden. Het lukte hem alleen door zijn hoge bochten snelheid en het late remmen om erbij te blijven.

Na de race moesten alle motoren op de testbank ter controle op naleving van het regelement.

Zondag starte met een warmup. Toine reed lekker en nam geen risico’s. Na terugkomst bleek de moer van het voortandwiel te zijn verdwenen!

Na de warmup de motor klaargemaakt voor de race, en een nieuwe moer gemonteerd. Tijdens het klaarmaken kwam de cup-organisatie bij ons om te vertellen dat ze geconstateerd hadden dat de motor van Toine minder vermogen leverde op de testbank. Dit verklaarde dus waarom hij zoveel moeite had om mee te komen!

Hierop hebben we alle veranderingen mbt het motorische gedeelte weer ongedaan gemaakt.

De wedstrijd, Het ging erg goed de eerst ronden, Toine reed naar de kop van het veld, totdat op onverklaarbare wijze hij de controle over het voorwiel verloor in de bocht mandeveen. Hij viel. Later bleek dat de race ervoor een van de zijspannen een vloeistof was verloren, waardoor er meerdere coureurs vielen, en degenen die niet vielen klaagden over een gladde baan.

Toine’s voetsteun brak af, maar hij reed toch verder in de hoop dat hij nog wat punten kon scoren. Tot overmaat van ramp nam de tandwielmoer voor de tweede keer afscheid waardoor verder rijden onmogelijk was. Balend kwam hij op het aanhangertje terug.

 

Na zijn stoom te hebben afgeblazen zijn we gaan zitten om het weekend door te nemen.

We kwamen tot de conclusie dat het eigenlijk helemaal niet zo’n slecht race weekend is geweest, snelste ronde met een halve seconde verbeterd, snelste ronde in race 1, en dat met minder pk’s dan de rest, aan kop gereden in race twee,  een goede regensetting gevonden , en in race twee hoefde hij maar op 90% van zijn kunnen te rijden in de kopgroep omdat de pk’s er weer waren.

Wat ik zelf ook goed vond om te horen van Toine was dat hij van elke rijder in de kopgroep kon aangeven waar zijn sterke en zwakke punten op de baan lagen, zodat hij daar voordeel uit kon halen.

Dit werd nog onderstreept door de R3-cup organisatie door de uitspraak, “de man met de meeste progressie”!

Als pleister op de wond won Toine nog een nieuwe set banden.

Dus op het resultaat na, is er toch weer veel progressie gemaakt.

 

Nu hebben we 3-weken tot de volgende race om alles weer klaar te maken.

Stay tuned!

 

wp_ss_20170812_0001