Race Oschersleben

Hoi,

Een beetje later dan gewend van ons het verslag van de race in Oschersleben.

 

Afgelopen weekend heeft Toine de race in Oschersleben verreden.

Donderdag vertrokken zodat vrijdag de twee vrije trainingen konden worden gereden. Het was weer ff inkomen na een jaar niet te zijn geweest op dit circuit.

Toine gaf meteen aan dat de vering er compleet naast stond, en dit hebben we redelijk op kunnen lossen met een 7e tijd als resultaat.

 

Zaterdag, kwalificatie dag,

Het was ‘s ochtends koud om 8.30, dus snelle tijden zaten er niet in. Het zou moeten gebeuren in de tweede kwalificatie.

De motor klaargemaakt, en Toine was er klaar voor. Afgesproken was om na 5 ronden binnen te komen om te overleggen over de vering, en de banden spanning te meten of deze in het “venster” zat.

Toine kwam binnen, maar ze hadden wat veel tijd nodig bij de controle. Shit dacht ik bij mijzelf, ik weet het al wat er loos is!

Bij deelname aan de IDM krijgt men vooraf 5 banden stickers, zodat eenieder 5 banden mag gebruiken over het gehele evenement. In de haast was ik vergeten om een sticker te plakken op de achterband!

Het gevolg hiervan is dat de coureur op de startgrid 4-plaatsen wordt terug gezet.

Toine was helemaal van zijn appropos en deed nog erg zijn best, maar was er met zijn hoofd niet meer bij. Een 8e tijd reed hij, maar + 4 plaatsen werd het dus startplek 12.

Erg ontstemt gaf hij aan dat het zeer moeilijk zou worden om een goed resultaat neer te zetten in de te verrijden races.

 

De eerste race op zondag,

Toine had een goede start, en maakte meteen in de eerste ronde 4 plaatsen goed, maar er was al een gat naar de kopgroep die hij niet meer kon dichten. Toine reed eigenlijk de gehele wedstrijd in een niemandsland,

De kopgroep was 1 sec. sneller, en hij was weer 1 sec. sneller dan de achtervolgers. Een 6e plek in het R3-kampioenschap was het resultaat.

Toine was zeer teleurgesteld, ook omdat we het hele weekend onze sponsor Savevape te gast hadden en Hij zich natuurlijk wilde laten zien, mede omdat Oschersleben tot zijn favoriete banen behoort.

 

Race 2,

Door een zwaar ongeval in een race voor die van Toine werd de race ongeveer een uur later gestart dan de bedoeling was.

Laat het nu net gaan regenen, zodat de motor op regenbanden gezet moest worden, en de vering moest worden aangepast. Zou de race gestart zijn op de oorspronkelijke tijd, dan was de bui midden in de race gevallen.

Toine had weer een goede start, en kon zelfs 6 plekken goed maken, maar ook nu weer de aansluiting met de kopgroep kwijt, en dit was ook niet meer dicht te rijden.

Gedurende de race liepen de rondetijden van Toine op en moest hij 2 coureurs voorbij laten. Na de race gaf hij aan dat hij totaal geen grip had, zowel voor en achter niet. Dit was ook goed te zien, hij kwam met een mega highsider (die hij gelukkig kon opvangen) het rechte stuk op. Weer een 6e plek in het R3-kampioenschap.

 

We hadden ons het weekend anders voorgesteld, maar door een fout mijnerzijds mocht dit niet zo zijn helaas, erg jammer want er had zeker meer ingezeten.

 

We gaan niet bij de pakken neer zitten, maar ons nog beter voorbereiden op de laatste race in Hockenheim!

Stay tuned!

Lees meer

Verslag van Race 6

Hoi,

Hierbij het verslag van de race afgelopen weekend.

 

Na het goede resultaat tijdens de Gamma racing days, zijn we vol goede hoop afgereisd naar Assen.

In de twee vrije trainingen op vrijdag hebben we wat geprobeerd, en dit gaf Toine naar eigen zeggen een beter gevoel nog als het weekend ervoor.

’s Middags was de eerste kwalificatie, en omdat voor de zaterdag regen was voorspeld wisten we dat het in deze moest gebeuren. Het ging ook erg goed, Toine verbeterde zijn snelste tijd ooit met een halve seconde naar een 1.57,8 op de langzame uitvoering van het circuit. Startplaats 7 was het resultaat, niet slecht, maar er was op meer gehoopt. Toine klaagde wel dat hij moeite had om de mannen te kunnen volgen op de rechte stukken.

Zaterdag regende het zoals voorspeld, en omdat we een setting hadden uitgedokterd voor de regen, hebben we die erop gezet om het uit te testen.

Dit ging super, Toine reed de derde tijd in de regen.

Omdat het ‘s middags droog werd hebben we voor wedstrijd 1 alles terug gezet naar droogweer setting.

Wedstrijd 1, alles liep goed, en Toine reed mee in de kopgroep. Er reed jammer genoeg een Poolse rijder tussen die op een WK-motor met meer vermogen reed, en door zijn onbezonnen acties zorgde hij ervoor dat de kopgroep uit elkaar werd getrokken waardoor er twee coureurs konden ontsnappen.

3e worden was het maximale, maar door een klein foutje voor de GT-bocht werd Toine 7e algemeen, 6e in het klassement. Hij was teleurgesteld, en klaagde dat het erg zwaar was om de mannen bij te kunnen houden. Het lukte hem alleen door zijn hoge bochten snelheid en het late remmen om erbij te blijven.

Na de race moesten alle motoren op de testbank ter controle op naleving van het regelement.

Zondag starte met een warmup. Toine reed lekker en nam geen risico’s. Na terugkomst bleek de moer van het voortandwiel te zijn verdwenen!

Na de warmup de motor klaargemaakt voor de race, en een nieuwe moer gemonteerd. Tijdens het klaarmaken kwam de cup-organisatie bij ons om te vertellen dat ze geconstateerd hadden dat de motor van Toine minder vermogen leverde op de testbank. Dit verklaarde dus waarom hij zoveel moeite had om mee te komen!

Hierop hebben we alle veranderingen mbt het motorische gedeelte weer ongedaan gemaakt.

De wedstrijd, Het ging erg goed de eerst ronden, Toine reed naar de kop van het veld, totdat op onverklaarbare wijze hij de controle over het voorwiel verloor in de bocht mandeveen. Hij viel. Later bleek dat de race ervoor een van de zijspannen een vloeistof was verloren, waardoor er meerdere coureurs vielen, en degenen die niet vielen klaagden over een gladde baan.

Toine’s voetsteun brak af, maar hij reed toch verder in de hoop dat hij nog wat punten kon scoren. Tot overmaat van ramp nam de tandwielmoer voor de tweede keer afscheid waardoor verder rijden onmogelijk was. Balend kwam hij op het aanhangertje terug.

 

Na zijn stoom te hebben afgeblazen zijn we gaan zitten om het weekend door te nemen.

We kwamen tot de conclusie dat het eigenlijk helemaal niet zo’n slecht race weekend is geweest, snelste ronde met een halve seconde verbeterd, snelste ronde in race 1, en dat met minder pk’s dan de rest, aan kop gereden in race twee,  een goede regensetting gevonden , en in race twee hoefde hij maar op 90% van zijn kunnen te rijden in de kopgroep omdat de pk’s er weer waren.

Wat ik zelf ook goed vond om te horen van Toine was dat hij van elke rijder in de kopgroep kon aangeven waar zijn sterke en zwakke punten op de baan lagen, zodat hij daar voordeel uit kon halen.

Dit werd nog onderstreept door de R3-cup organisatie door de uitspraak, “de man met de meeste progressie”!

Als pleister op de wond won Toine nog een nieuwe set banden.

Dus op het resultaat na, is er toch weer veel progressie gemaakt.

 

Nu hebben we 3-weken tot de volgende race om alles weer klaar te maken.

Stay tuned!

 

wp_ss_20170812_0001

 

 

Lees meer